Ma'thurat

Salam.

Alhamdulillahi rabbilalamin. Rasa menarik pada hari ini untuk kita bincangkan sedikit tentang ma'thurat. Ini kerana masih ramai di antara kita yang tidak mengenali apakah itu ma'thurat dan tidak istiqomah dalam mengamalkannya. 

Tidak semua jiwa manusia mendapat hidayah dan bimbingan Allah dan tidak semua jiwa mengetahui cara terbaik untuk mendekatkan diri dengan Allah, tuhan yang menciptakan alam semesta. Keteguhan jiwa seseorang manusia itu boleh dicapai dengan aqidah yang kukuh, solat, zikir, doa, istighfar dan ibadah-ibadah lain yang dianjurkan oleh Allah untuk dikerjakan. 

Mari kita kecilkan skop amalan tersebut kepada doa dan berzikir. Dalam berdoa dan berzikir ada masa-masa yang telah ditentukan oleh Allah agar zikir dan doa kita diterima dan dimakbulkan. Alangkah baiknya jika kita mampu mengisi setiap detik masa dan denyutan jantung kita dengan berzikir dan berdoa kepada Allah.


Firman Allah dalam surah Qaaf :39-40
"Maka bersabarlah kamu terhadap apa yang mereka katakan dan bertasbihlah sambil memuji Tuhan-Mu sebelum terbitnya matahari dan sebelum terbenamnya. Dan bertasbihlah kamu kepadaNya di malam hari dan setiap selesai mengerjakan solat"


 Dengan membaca zikir-zikir yang diamalkan oleh Rasulullah SAW bererti kita telah membentengi diri kita dengan senjata untuk sebarang gangguan syaitan. Jadi, Al-Syahid Imam Hassan Al-Banna telah membantu kita semua untuk mengikut sunnah Rasulullah. Al-Ma'thurat adalah zikir dan doa terpilih yang telah disusun oleh Al-Syahid Imam Hassan Al-Banna dengan sebab-sebab yang tertentu yang dijanjikan oleh Allah dengan keutamaan yang tersendiri. 

Keutamaan Al-Ma'thurat 


  1. Dari Annas r.a : Rasulallah SAW bersabda maksudnya:                                             "Siapa yang mengucapkan diwaktu pagi ucapan:                                                            اعوذباالله السميع العليم من الشيطن الرجيم                                                                                   maka ia dilindungi dari gangguan syaitan yang direjam hingga ke petang"                   (Riwayat Ibn Al-Sunni)
  2. Dari Ibnu Mas'ud, Rasulullah SAW bersabda:                                                             "Sesiapa membaca sepuluh ayat dari surah al-Baqarah di awal siang nersaya ia tidak didekati oleh syaitan sampai petang, jika dibaca waktu malam nescaya syaitan tidak akan mendekatinya sampai pagi. Tidak akan dilihatnya apa-apa yang buruk menimpa keluarganya atau hartanya"                                                                          (Riwayat Al-Darami dan Baihaaqi)
  3. Dari Ibnu Mas'ud sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda: " Sesiapa yang membaca sepuluh surah al-Baqarah, ayat kursi, dua ayat selepasnya dan hujung surah al-Baqarah nescaya syaitan tidak akan masuk dalam rumahnya sampai pagi"                                     (Riwayat Tabrani dan Hakim)